بررسی تطبیقی آیه مباهله در تفسیر تسنیم و المنار
42 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 00/0/0
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
چکیده منظور از آیه مباهله، شصت و یکمین آیه از سوره ی آل عمران در قرآن کریم می باشد. مضمون آیه شریفه به این صورت است: " (فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَکُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْکاذِبِینَ‏). هر چند محور اصلی این آیه مربوط به مباحثه ی حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) با مسیحیان نجران در مورد اعتقادات آنان نسبت به حضرت عیسی (علیه السلام) و اثبات نبوت و حقانیت پیامبر اسلام می باشد، اما کلمات و اصطلاحات به کار برده شده در آیه و شأن نزول آن، باعث تنازعی لفظی بین مفسرین شیعه و سنی شده است. اصلی ترین محل نزاع مربوط به چهار استفاده مهم امامیه از این آیه شریفه است: 1. حضور اهل بیت در جریان مباهله. 2. اثبات فضیلت برای حسنین علیهما السلام با واژه ی «ابناءنا». 3. اثبات فضیلت برای حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان «نساءنا». 4. اثبات فضیلت برای امام علی علیه السلام به عنوان «نفس پیامبر» با کلمه «انفسنا». امامیه تلاش کرده اند که با اثبات این 4 مطلب، فضیلت اصحاب کساء را با توجه به نص قرآن به اثبات برسانند و در مقابل عده ای –هر چند اندک- از مفسرین اهل سنت به طور کلی یا اجمالی چنین استدلال هائی را نپذیرفته اند. از آنجا که قرار نیست در این نوشتار به تمام اقوال مفسرین اشاره شود و تنها دو تفسیر المنار و تسنیم مورد مورد توجه قرار گرفته اند، چهار مطلب مطرح شده با توجه به این دو تفسیر-همراه با اشاره ضمنی به برخی تفاسیر دیگر شیعه و سنی- مورد بررسی علمی قرار می گیرند. واژگان کلیدی: حضور اصحاب کساء در جریان مباهله، دلالت آیه مباهله بر فضیلت اصحاب کساء، مقایسه و نقد تفسیر المنار و تسنیم در تفسیر آیه 61 سوره آل عمران.
دانلود